Wednesday, January 26, 2011

kaitan cerita penyakit buah pinggang dan stress ..



Asmkm..hari ni mood aku pelik skit ar..nk cite tentang penyakit.hehhe..so harini  aku nk story tentang..bahana penyakit buah pinggang tak kira kritikal atau masih dalam peringkat awal .Tak taw la korang berminat atau tidak untuk membacanya. Aku cuma ingin menyampaikan  sahaja...hehehehe.. Semua orang dah tahu tentang sakit buah pinggang dan tidak perlu dicerita lagi ....tapi dekat sini aku nk tekankan  kesan sampingan yang bukan melibatkan biologinya..tp serba sedikit dari sudut psikologi dan sosialnya yang bakal dihadapi oleh pesakit itu..

Dari sudut sosial pesakit  iaitu ekonomi

Bila didapati menghidap penyakit buah pinggang..secara automatiknya akan berasa terbeban dengan kos ubatan yang mahal..Mengapa aku cakap beban?..Sbb nye setiap kali rawatan dialysis untuk menyembuhkan penyakit ini , kos yang perlu dibayar lebih kurang RM 200- RM300. Mahal tu..rawatan ni plak sbanyak 3 kali semnggu..untuk jangka masa panjang..maksudnya sebulan lebih kurang RM 2400 perlu dicari..dari sudut ekonomi ini, emosi pesakit akan terasa terganggu kerana dye perlu memikirkan lagi kos2 yang pelu ditanggung seperti hal ehwal dalam rumah..ditambah dengan gaji yang biasa..mana cukup  ...tensen tu.. 

 (kaya pun akn jadi miskin …)(pesakit:.. argghh tekanan)..


Dari sudut psikologi  iaitu emosi dan cara kehidupan

Bila sudah kena penyakit ni..hubungan dengan isteri pun juga boleh terganggu ….ini kerana bila da kena penyakit ni..sistem kelamin juga akan terganggu..tambhan lagi pada orang muda yang baru kawin tapi terkena penyakit ini..korang byang kan la..steress dan emosi juga tu mungkin kita tidak nampak..tp memag penah terjadi..adegan cerai ..kesian….

                                                                                      ( hmm gaya kecwa sambil menunduk muka) 
 
Yang menjadi lebih tekanan lagi..pesakit kena dirawt selama 5 jam sehari..jika gna dialysis la..korang bayangkan la..sebelum si pesakit ni kaki lepak menyembang dengan memb2 tiap2 ari kat kerusi kedai kopi untuk menambahkan ilmu menyembang ..tup2 kena duk atas kerusi rawatan selama 5 jam untuk cuci darah..mesti bosan…kalau aku pun tak larat..


(( bila da kena penyakit ni..nk lepak pun mals sbb banyk pantang larang makanan hehehe))

So dekat sini korang boleh tgk la betapa tensennye bile seseoarang disahkan kena penyakit  ini ,jadi elakkan supaya tidak jadi terhdap kita ataupun keluarga kita….Jadi disini aku  nak nasihatkan la.. amalkan makan makanan yang sihat..dan gaya hidup yang sihat..Bila da kena penyakit kronik macm ni tak kisah la penyakit apa pun…duit sebnyak mana pun tak dapat mengembalikan keceriaan..so mencegah lebih baik dari merawat..

*SOWI JIKA ENTRY TAK MENARIK.HIHIHIHI*
 

Sumber gambar dari pakcik google

17 comments:

kakchik@ella said...

Menarik la n3 ni. byk pengajaran dan info kat n3 ni tau. tahniah la sbb share info camni dgn readers2 yg lain.

pak long said...

salam...
moga jadi panduan buat diri hamba

Norfa said...

good info

muslim said...

thz atas komen..;)

zaty luvlianncezzz said...

hehe
berkait rapat

follow u

unknown girl said...

hehe..cm doktor plak..
tq 4 d info ;)

ieMa ackLes said...

aku ni xde pnyakit pun stress sokmo..
huhu...

MOH KEMBARA said...

Salam Adik, cuba takmo stress kalau buleh, nanti muka nampak tua. Kenapa mudah sngt org skrng stress?

YannaLuRVe said...

Bila tgk org dialysis.. teringat dgn my late mom.. dia pn dialysis.. yanna tunggu dia 4 jam... bkn 5 jam la bro... xkesah pn kalo terpaksa tnggu dia 4 jam.. i will... btw rindu sgt dkt dia.. =`(

muslim said...

iema: aku pun salu stress
moh kemabara: xtaw la nape org skunk stress.myb tdo lambt kut..hahahaha
yana:mmg kita xksah menunggu.tapi si pesakitkita xtaw pe persaan dye..btw..takziah..

YannaLuRVe said...

yups.. kesian tgk.. lebih2 kalo time bliding... darah kua mcm paip je...

bighagenjo said...

aduhh, dah dpt penyakit mmg leceh.

Armiza said...

jom jaga kesihatan...mencegah lebih baik...

nice entri..^__^

muslim said...

yana: taw xpe..kesian
bighagenjo: mmg leceh..
armiza: thz puji..hehehe

armouris said...

info tentang buah pinggang di SIHAT SELALU - Kegagalan Fungsi Buah Pinggang

Anonymous said...

saya salah sorang isteri kepada pesakit buah pinggang yg memerlukan dialisis 3x seminggu...tetapi Alhamdullilah..kami masih boleh jalani kehidupan seperti biasa...walaupun skrg suami sudah x berkeja..kami dpt luangkan masa bersama..dari segi kewangan tiada bebanan kerana mendapat bantuan perkeso utk rawatan dialisis sepenuhnya.dan mendapat pencen ilat...kami bersyukur dipermudahkan oleh NYA dlm menempuhi ujian nie..

muslim said...

anonymous: alhamdulilah..bukan semua yang mempunyai beban..saya bersyukur pn mudah dlam menempuhi ujian ini..moga allah membahagiakan kluraga puan..amin

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...